En skogsentreprenörs lönsamhet

Ledarskap i ett skogsentreprenadföretag – en stor utmaning!

Ett bra eller mindre bra ledarskap utgör många gånger skillnaden i hur lönsamt ett företag kan vara och bli, oavsett vilken bransch det handlar om. Att vara ledare i ett mindre företag där du ska jobba både med produktion och samtidigt hålla koll på allt runt omkring är en rejäl utmaning för vem som helst. Om du dessutom är skogsentreprenör med anställda är listan med saker som du behöver hantera ännu längre.  

Kolla bara nedan på vad som finns i huvudet på dig som är skogsentreprenör, en lista som du själv säkert kan fylla på med ännu flera punkter. Men bryt inte ihop ännu…

Efter det finns det dessutom en massa kontroller som ska göras såsom längdträff, diaträff, toppkap, kapsprickor, grotmål, uppföljning av rätt metod och så vidare och så vidare. Ja, listan kan göras lång.

Du som känner att du har bra koll på allt hittills kan nu andas ut.  Då har du redan klarat av detta och har förmodligen ett ledarskap och ett sätt att driva ditt företag som borde fungera ganska bra.

Gör det du är bra på

Det finns många skogsentreprenörer som startat företag med hjälp av en kund och ofta blir det en snabb resa från att vara anställd maskinförare till att bli egen företagare med personalansvar. Att vi alla dessutom är mycket olika och har olika egenskaper gör att behovet av att hitta stöd och hjälp i många frågor är stort på många håll.

Många företagare i alla branscher har naturliga ledaregenskaper, men det finns lika många duktiga företagare som kanske känner sig mer hemma i produktion än i just ledarrollen. Det viktigaste oavsett vilken kategori du tillhör är att du har eller ser till att du får en hög självinsikt – alltså förmågan att på ett bra sätt bedöma dina egna styrkor och förbättringsområden. De som har den förmågan ser också snabbt när man behöver ta hjälp eller skaffa annan kompetens till sin verksamhet. Ett högt självförtroende där man överskattar sin egen förmåga ställer ofta till onödiga misstag i verksamheten. Oftast finns också bra hjälp att få inom de områden där du själv inte är som starkast, och det kan löna sig många gånger om att faktiskt använda den hjälpen och istället lägga din tid på det du gör riktigt bra.

Det finns ett ord som beskriver ett bra ledarskap och som oftast också ger en företagsledare hjälp att klara av sin verksamhet: tydlighet.

Ett tryggt och bra ledarskap skapas mycket av dig själv och hur du skaffar dig kompetens, insikt och kunskap inom följande viktiga områden:

  • Bra och tydliga rutiner
  • Bra ekonomikontroll
  • Bra förhandlingskunskap
  • Bra organisationsförmåga
  • Bra omvärldsanalys

Fundera gärna över hur bra du själv tycker att du har koll på dessa punkter. Kanske är det någon av dem som du skulle behöva fokusera lite mer på för att driva ditt företag på ett effektivare sätt och samtidigt bli en bättre ledare för dina anställda?

Att rekrytera eller inte

Ett av de största problemområdena för många skogsentreprenörer är just personalfrågorna – rekryteringen av nya förare är en mycket stor utmaning och kan också vara en mycket stor utgift innan en nyrekrytering ger ekonomisk vinst. Ett annat problem kan vara att det finns anställda som inte håller måttet när det gäller produktion, att passa tiderna eller andra saker som stör verksamheten och ekonomin.

Att räkna igenom och fundera på hur stor bemanningen ska vara på maskinerna kan vara en nyckelfråga. Om en bra förare slutar så är det viktigt att fundera på om du ska köra med mindre bemanning på maskingruppen eller om du måste få tag i en ny förare. Ta reda på vad eventuella nya förare har för kapacitet och räkna på vad det kostar att anställa någon som kanske bara har 70% produktionskapacitet. Det kostar många hundratusen kronor att lära upp en ny maskinförare och då kan det ibland vara bättre att köra med ett mindre antal på grupperna tills man hittar en fullfjädrad förare. Ibland kan kunderna till viss del ge bidrag vid nyanställning, så se till att ta reda på vad det innebär.

Att behålla bra personal

När du väl rekryterat är det en minst lika stor utmaning för en ledare att faktiskt behålla bra förare. Ett bra ledarskap där personalen är delaktiga, där det finns bra fungerande rutiner och tydliga mål, skapar förutsättningar för att behålla personalen. Kanske kan du på olika sätt arbeta med vinstdelning till personalen?

Då återkommer vi till att tydlighet i alla delar av verksamheten är ett viktigt konkurrensverktyg. En bra verksamhet med hög kvalitét borgar för en långsiktig verksamhet och förhoppningsvis även en bra lönsamhet. Engagerade anställda kommer också att kräva mer av dig som ledare, men det är också vägen till framgång att se till att personalen är och förblir engagerade. Då är det extra viktigt med bra rutiner och tydliga ansvarsområden där alla vet sina skyldigheter, rättigheter och möjligheter.

Några tips till dig som ledare:

  • Tänk på att du som ledare är en förebild för dina anställda och företagets ansikte utåt mot dina kunder. Du och ditt företag blir bedömda utifrån vad ni gör och inte vad du säger.
  • Skapa gärna ett eget nätverk med andra skogsentreprenörer och även med företagare från andra branscher, där finns det alltid någon som kan ge svar på olika frågor eller guida dig i rätt riktning.
  • Var inte rädd för att anmäla dig till utbildningar inom olika kompetensområden, du behöver sällan bli expert på till exempel ekonomi eller bokföring men allt underlättas när man får en större insikt i varför saker måste göras på vissa sätt. Att du dessutom ofta får kontakt med andra företagare på dessa utbildningar gör att du utökar ditt nätverk med likasinnade vilket stärker dig i ditt ledarskap.

Lycka till i ditt ledarskap!

Sandströms Företagscoaching