En skogsentreprenörs lönsamhet

Så mycket betyder serviceintervallet

Olika skogamaskinstillverkare har olika långa serviceintervall på sina skotare och skördare. Förr var 500 h ett vanligt serviceintervall men idag har maskinerna utvecklats där ett vanligt serviceintervall på marknaden numer ligger på cirka 750 h. Ett längre serviceintervall innebär givetvis också, förutom lägre servicekostnader, mindre stilleståndstid och en högre teknisk utnyttjandegrad. Vi på Eco Log är stolta över att vi idag har ett av marknadens längsta serviceintervall på 1000 h och våra maskiner utmärker sig även genom hög driftsäkerhet och servicevänlighet. Många av våra kunder framhäver just driftsäkerheten som en av anledningarna till att de väljer maskiner från Eco Log, hör gärna deras berättelser i vår reportageserie Eco Log hälsar på (länk till https://ecologforestry.com/se/eco-log-haelsar-paa/, öppnad i nytt fönster)

För att ta reda på vad enbart det långa serviceintervallet medför i form av ekonomiska besparingar har vi gjort en jämförelse mellan en av våra maskiner från en tidigare generation, med serviceintervall på 500h, och en ny maskin från F-serien, med serviceintervall på 1000 h. Besparingen för servicekostnader är baserat på en genomsnittlig timdebitering hos alla våra servicelämnare och visar att du sparar cirka 33 000 sek/år enbart tack vare det långa serviceintervallet.

Serviceintervallet är endast en av de faktorer som påverkar din lönsamhet som skogsentreprenör. Läs också om hur produktivitet  och teknisk utnyttjandegrad (TU) påverkar, faktorer du som entreprenör tjänar på att räkna med när du ska köpa en ny maskin.